Adobe Photoshop

Adobe Photoshop on maailman tunnetuin ja suosituin kuvankäsittelysovellus, joka tarjoaa ammattimaiset työkalut valokuvien muokkaamiseen, digitaalisen taiteen luomiseen ja graafiseen suunnitteluun. Photoshopin laaja käyttöalue tekee siitä välttämättömän työkalun monille luoville ammattilaisille, kuten vaikkapa mainosgrafiikan, web-grafiikan, taidegrafiikan ja somesisältöjen parissa työskenteleville henkilöille.

Adobe Photoshop julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna jo 1988. Siitä lähtien Photoshop on kasvanut yhdeksi alan standardiksi monilla luovilla aloilla. Valokuvaajille Photoshop tarjoaa laajan valikoiman työkaluja, joilla valokuvia voi värikorjata, ehostaa ja parantaa. Graafiset suunnittelijat hyödyntävät Photoshopia luodessaan mainoksia, julisteita, ja markkinointimateriaaleja. Web-suunnittelijat voivat luoda verkkosivustojen ulkoasuja, käyttöliittymäelementtejä ja prototyyppeja. Taiteilijat puolestaan käyttävät Photoshopia digitaalisten maalausten, piirustusten ja kuvitusten luomiseen.

Adobe Photoshop -ohjelman perusominaisuuksia

Adobe Photoshop tarjoaa laajan valikoiman työkaluja kaikenlaisten digitaalisten kuvien muokkaamiseen, retusointiin ja korjaukseen, kuten vaikkapa suttujen alueiden poistaminen, ihon virheiden häivyttäminen ja valotuksen säätäminen. Photoshop sisältää myös siveltimiä, maalaustekniikoita ja erikoistehosteita, jotka mahdollistavat erilaisten taiteellisten tyylien ja tekniikoiden toteuttamisen.

Ylipäänsä Photoshopillla voi luoda liki mitä tahansa digitaaliseen kuvaan liittyen. Voit muuttaa kuvan kokoa, yhdistää kuvia toisiinsa ja kuvista voidaan poistaa kohteita helposti ja vaivattomasti. Voit myös korjata värien tasapainoa, säätää valkotasapainoa, lisätä kontrastia ja tehostaa kuvien värimaailmaa. Uusimpien tekoälyyn perustuvien työkalujen avulla kuka tahansa Photoshop-käyttäjä myös pystyy luomaan vaikuttavaa kuvamateriaalia täysin tyhjästä.

Adobe Photoshop ja uudet tekoälyyn perustuvat ominaisuudet

Adobe Photoshopin tekoälyyn perustuvat ominaisuudet ovat kasvava osa ohjelman tarjoamia työkaluja, jotka helpottavat käyttäjien työskentelyä ja parantavat heidän luovuuttaan. Näitä ominaisuuksia on kehitetty hyödyntämään tekoälyn voimaa kuvankäsittelyssä ja graafisessa suunnittelussa.

Alla on muutamia esimerkkejä Adobe Photoshopin tekoälyyn perustuvista ominaisuuksista. Tekoälyn käyttö kuitenkin laajenee jatkuvasti ja tulevaisuudessa voimme odottaa entistäkin innovatiivisempia ja tehokkaampia työkaluja kuvankäsittelyyn ja graafiseen suunnitteluun.

• Neuroverkko-tekoälyominaisuuksien (Neural Filters) avulla voidaan muuttaa ihmisten ilmeitä ja kasvon piirteitä. Voit jopa nuorentaa tai vanhentaa ihmisiä.
  • Objektin valintatyökalu (Object Selection Tool) käyttää tekoälyä tunnistaakseen ja valitakseen kuvassa olevat objektit automaattisesti. Se perustuu Adobe Sensei -tekniikkaan ja käyttää koneoppimista objektien tunnistamiseen ja erottamiseen taustasta. Tämä työkalu tekee objektien valinnasta nopeampaa ja helpompaa kuin perinteiset valintatyökalut.
  • Sisältötietoinen täyttö (Content-Aware Fill) on ominaisuus, joka käyttää tekoälyä tyhjien alueiden täyttämiseen kuvissa. Photoshop analysoi ympäröivän sisällön ja täyttää automaattisesti tyhjät alueet sen perusteella. Tämä tekee kuvan muokkaamisesta helpompaa ja nopeampaa, kun tarvitsee poistaa ei-toivottuja objekteja tai alueita kuvasta.
  • Vaihda taivas -ominaisuus (Sky Replacement) käyttää tekoälyä taivaan tunnistamiseen ja vaihtamiseen kuvissa. Photoshopin tekoäly pystyy erottamaan taivaan muusta kuvasta ja korvaamaan sen eri vaihtoehdoilla, kuten erilaisilla pilvillä tai sääolosuhteilla. Tämä antaa käyttäjille mahdollisuuden parantaa kuvien ulkoasua ja luoda mielenkiintoisia efektejä.

Adobe Photoshop -koulutus ja kuvankäsittelykurssit

Mixtum on kotimainen koulutusyritys, joka on kuvankäsittelyn ja digitaalisen kuvan erikoisosaaja. Mixtumin kouluttajat työskentelevät asiakaslähtöisten digikuvien parissa päivittäin, joten koulutuksiin saadaan mukaan myös ammattimainen näkökulma ja työstentelytapa. Mixtumin Photoshop-kouluttajat ovat myös kirjoittaneet omia kaupoissa myytäviä Photoshop-aiheisia tietokirjoja.

Adobe Photoshop -velhon peruskurssi sopii hyvin kaikille nykyaikaisesta kuvankäsittelystä kiinnostuneille. Photoshop-koulutuksessa käydään monipuolisesti ohjelmaa läpi niin, että opit käyttämään tasoja, maskeja, värejä, työkaluja ja ylipäänsä kaikkia oleellisia asioita ja ominaisuuksia mahdollisimman tehokkaasti. Kurssilla opit kaikki kuvien käsittelyyn ja parantamiseen liittyvät perustaidot. Opit myös julkaisemaan kuvat sekä verkkoon että kirjapainoon ja ymmärrät miten eri tiedostomuodot. Kurssin jälkeen ymmärrät myös kuvankäsittelyn peruskäsitteet, kuten resoluutio, bittikarttagrafiikka, pikseli jne.

Edistyneemmille Photoshop-käyttäjille on myös tarjolla Adobe Photoshop -velhon jatkokurssi, jossa mennään syvemmälle Photoshopin saloissa. Kurssilla opit hyödyntämään entistä taitavammin tekoälyyn perustuvia ominaisuuksia, maskeja, tasoja, värikorjailua, syväystekniikoita ja kuvatehosteita.

Adobe Photoshop -velhon kurssit sopivat kaikille kuvankäsittelystä kiinnostuneille.