Blender

Blender on ilmainen ja avoimen lähdekoodin 3D-grafiikan mallinnusohjelmisto. Se on suunniteltu 3D-mallinnukseen, -animointiin, -renderöintiin ja muuhun 3D-muokkaukseen. Blender on saatavilla useille käyttöjärjestelmille, kuten Linux, macOS ja Windows. Koska Blender on ilmainen ohjelmisto, on se varsinkin monien pienten yritysten ratkaisu 3D:n toteuttamiseen. Ilmaisuus ei kuitenkaan heijastu ohjelmiston laatuun ja sen ominaisuuksiin, vaan Blender on yksi 3D-ohjelmistojen kärkinimistä, jota käytetään paljon myös ammattitasolla.

Blenderin kehitys alkoi Hollannissa ja se oli alun perin tarkoitettu sisäiseen käyttöön, mutta myöhemmin siitä julkaistiin versioita myös muille käyttöjärjestelmille. Vuonna 2002 ohjelman lähdekoodi julkaistiin ja se lisensoitiin uudelleen GPL-lisenssin alle, mikä teki siitä vapaasti saatavilla olevan ja muokattavan.

Blenderin käyttöliittymä on tunnettu monipuolisuudestaan ja se tarjoaa kattavat työkalut 3D-mallinnukseen, teksturointiin ja valaistukseen. Ohjelmisto on kilpailukykyinen ja verrattavissa muihin huipputason 3D-grafiikkaohjelmistoihin, ja se on erityisen suosittu pienten yritysten ja harrastajien keskuudessa sen ilmaisuuden ja laajan toiminnallisuuden ansiosta.

Blender-koulutukset ja Blender-aiheiset kurssit

Mixtum on pitkän linjan koulutusyritys, joka tarjoaa laajasti erilaisia koulutuksia ja kursseja. Tällä hetkellä Blender-koulutukset järjestetään tilaustyönä ja yksityiskoulutuksina. Ota yhteyttä ja kysy tarjous Blender-aiheiselle koulutukselle, joka voidaan järjestää sovitulla sisällöllä ja sovitulla kestolla sekä esimerkiksi etänä tai paikan päällä. Kaikille avoimet Blender-kurssit tulevat tarjolle Mixtumin kurssikalenteriin myöhemmässä vaiheessa.