Gimp

GIMP on ilmainen ja avoimen lähdekoodin kuvankäsittelyohjelma. GIMP on lyhenne sanoista GNU Image Manipulation Program ja se on suunniteltu rasterikuvien muokkaamiseen. GIMP tarjoaa monipuolisia työkaluja digitaaligrafiikan ja valokuvien käsittelyyn.

GIMPin avulla voi tehdä monenlaista kuvankäsittelyä, kuten esimerkiksi:

• Valokuvien muokkausta: säädä värejä, kontrastia ja huippuvaloja.
  • Luovaa kuvankäsittelyä: käytä tasoja, retusoi ja luoda kollaaseja.
  • Piirrä ja luo animaatioita.

GIMP toimii useilla eri käyttöjärjestelmillä, kuten PC, Mac ja Linux. Ohjelma on kehitetty alun perin Spencer Kimballin ja Peter Mattisin toimesta Kalifornian Berkeley-yliopistossa ja se julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 19961. GIMP on erityisen suosittu vaihtoehto kalliimmille kuvankäsittelyohjelmille, kuten Adobe Photoshopille, koska se tarjoaa perustason kuvankäsittelyn työkalut ilmaiseksi.

GIMPiin voidaan lisätä toimintoja tarpeen mukaan laajasta liitännäisten valikoimasta, ja koska kyseessä on avoimen lähdekoodin ohjelma, sitä voidaan myös laajentaa lisäämällä komentosarjoja ohjelman lähdekoodiin. GIMPissä ei voi suoraan muokata raakakuvia, mutta tiedostot on mahdollista muuntaa etukäteen, jotta niitä voidaan käyttää GIMP-ohjelmassa.

GIMP-koulutukset ja GIMP-aiheiset kurssit

Mixtum on pitkän linjan koulutusyritys, joka tarjoaa laajasti erilaisia koulutuksia ja kursseja. Tällä hetkellä GIMP-koulutukset järjestetään vain tilaustyönä ja yksityiskoulutuksina. Ota yhteyttä ja kysy tarjous omalle GIMP-aiheiselle koulutukselle. Ammattimaisempaan käyttöön Mixtum järjestää tasaiseen tahtiin avoimia Adobe Photoshop -peruskursseja. Photoshop-kursseille voi osallistua myös harrastajat, sillä vaikka kyseessä on enemmänkin ammattikäyttöön tarkoitettu sovellus, Photoshop on luoteeltaan hyvin helppokäyttöinen.

• Gimp.org on GIMP-sovelluksen omat kotisivut.
  • Photoshop-koulutus.fi on kilpailevan ja maksullisen kuvankäsittelysovelluksen suomenkielinen opetussivusto.