Scribus

Scribus on ilmainen taitto- ja julkaisuohjelma, joka on suunnattu Linux-, Mac OS X-, Unix- ja Windows-työpöytäkäyttäjille. Se mahdollistaa julkaisujen, kuten uutislehtien, sanomalehtien ja esitteiden tuottamisen. Scribus tukee myös animoituja interaktiivisia PDF-lomakkeita.

Scribus on avoimen lähdekoodin projekti ja se on julkaistu GNU GPL -lisenssillä, mikä tarkoittaa, että sitä voi ladata ilmaiseksi ja käyttää, kopioida, tutkia ja muokata laillisesti. Scribus tukee monia bittikartta- ja vektorigrafiikkamuotoja ja pystyy tuomaan sekä tallentamaan SVG-kuvia. Tekstiä voi tuoda ohjelmaan useista eri tiedostomuodoista, ja asiakirjan tallennus onnistuu myös PDF-tiedostona, jossa on mahdollista käyttää monia PDF:n edistyneitä ominaisuuksia. Scribuksen käyttämä asiakirjan tallennusmuoto perustuu XML:ään. Scribus on hyvä vaihtoehto kaupallisille tuotteille, kuten Adobe InDesign, ja niille, jotka etsivät kustannustehokasta ratkaisua julkaisujen taittamiseen.

Scribus-koulutukset ja Scribus-aiheiset kurssit

Mixtum on pitkän linjan koulutusyritys, joka tarjoaa laajasti erilaisia koulutuksia ja kursseja. Tällä hetkellä Scibus-koulutukset järjestetään vain tilaustyönä ja yksityiskoulutuksina. Ota yhteyttä ja kysy tarjous omalle taitto- ja julkaisukoulutukselle. Ammattimaisempaan käyttöön Mixtum järjestää tasaiseen tahtiin avoimia Adobe InDesign -peruskursseja. Vaikka kyseessä on ammattimaisempaan käyttöön tarkoitettu sovellus, InDesign-kursseille voivat osallistua myös kaikki harrastajat.

• Scribus.us on Scribus-sovelluksen omat kotisivut.
  • Taitto.fi on taittamiseen ja taittotöihin erikoistunut suomenkielinen verkkosivusto.