CapCut

CapCut on ilmainen videoeditointisovellus, joka on suunniteltu erityisesti harrastajille sekä mobiilikäyttöön. Ohjelmaa voi kuitenkin käyttää myös ammattimaisesti, sillä se tarjoaa kaikki vähintäänkin peruskäytössä tarvittavat ominaisuudet. Erityisesti CapCut tarjoaa työkaluja ja ominaisuuksia niin, että se tekee videoiden muokkaamisesta erityisen helppoa ja intuitiivista.

CapCut-sovelluksen ominaisuuksia ovat muun muassa:

• Videoiden leikkaus, trimmaus ja muut peruseditoinnissa tarvittavat työkalut ja ominaisuudet.
  • Videoiden nopeuden säätö. Videon voi hidastaa tai nopeuttaa ja videoita voi myös soittaa takaperin.
  • Siirtymät ja tehosteet. Voit lisätä eloa videoihin dynaamisilla siirtymillä ja tehosteilla.
  • Musiikki ja äätehosteet. Voit parantaa videoita ohejlman sisäisen ja laajan musiikkikirjaston avulla.
  • Animointiominaisuudet. Voit animoida videoitasi avainkehyksien avulla.
  • Chroma key eli videosta voi poistaa tiettyjä värejä, kuten esimerkiksi taustalla olevan vihreän taustan.

Videoeditointiin löytyy useita muitakin sovelluksia ja paras sovellus riippuu siitä, haluatko tehdä videoeditointia mahdollisimman ammattimaisesti vai oletko pikemminkin harrastaja. Ohessa muutamia erityisen hyviä sovelluksia.

• Adobe Premiere Pro on maailman laajimmin käytetty perinteinen videoeditointisovellus ja osa Adoben Creative Cloud -ohjelmistoperhettä. Premiere Pro integroituu tiiviisti Adoben muiden sovellusten kanssa. Ohjelma on maksullinen ja siitä on saatavilla erikseen ilmainen kevytversio, Adobe Premiere Rush.
  • Blackmagic Design DaVinci Resolve on saatavilla ilmaiseksi ja ohjelmasta löytyy myös maksullinen versio. Kyseessä on erittäin kattava ja monien mielestä paras videoeditointisovellus erityisesti ammattimaiseen käyttöön.

CapCut-sovelluksen ja videoeditoinnin koulutukset ja kurssit

Mixtum on kotimainen koulutusyritys, joka on samalla videon ja videotuotantojen erikoisosaaja. Mixtumin kouluttajat työskentelevät koulutusten lisäksi videotuotannoissa leikkaajina, kuvaajina ja muissa rooleissa, joten videokoulutuksiin saadaan mukaan myös ammattimainen näkökulma ja työstentelytapa. Olitpa sitten kiinnostunut CapCut-, Premiere- tai DaVinci Resolve -videoeditointisovelluksesta tai mahdollisesti vaikkapa videokuvauksesta tai muista videoon liittyvistä asioista, kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä.

Linkit ja lähteet

• CapCut.fi on suomenkielinen erikoissivusto pelkästään CapCut-sovellusta varten.
  • Videoguru.fi on videotuotantoihin erikoistunut verkkosivusto, jossa myös asiaa videoeditointisovelluksista ja videokuvausvälineistä.